3CT KM i tempocykling

Publicerat i: Tävling 3CT, Markus Nymark, Triathlon

Nästa steg i 3CT:s KM serie - 20.8 km tempocykling! Den här gången med lite bättre uppslutning på herrsidan. Första gången för mig då jag av olika anledningar har lyckats missa denna fartfest. Fast när cykelformen är bra så får man ställa upp, dessutom är det ett inspirerande tillfälle att låtsas att man är en sån där proffscyklist på TV. Ni vet en sån med benmuskler som kan driva en brödrost :)

Intervallstart med en minuts mellanrum var det som gällde. Alla ordnade fint upp sig på led efter Johans instruktioner. Snart balanserade förste man Anders med hjälp av Tord på startlinjen. Jag var glad för att ha en av favoriterna - Tobbe Claesson framför mig (istället för bakom) så att jag kunde få vara jagande varg och inte tvärtom. Han försvann fort iväg och det kändes som lång tid innan jag fick börja. Lite spännande var det att stå och balansera på cykeln för att sedan "explodera" iväg! Kanske inte supersmart kom jag på efter 30 sekunder när benen började protestera :) Nåja, fort gick det i svag motvind och växlande nerför/uppför. Kände att jag balanserade precis på gränsen för vad benen klarade och fick jobba med hög kadens för att inte dra på mig för mycket syra. Kom på mig själv med att vara lite andfådd vilket nästan aldrig händer på en cykel. ”Suck!”, tänkte jag när jag insåg att vändningen var precis ovanför backen. Sen blev jag glad igen när jag såg Tobbe en liten bit framför! Hejade på Lennart som var vändningskontrollant/tävlingsfotograf och började trycka på i medvinden.

 

Sista 3 kilometrarna i svagt motlut var sega men inspirerande när jag såg att tiden skulle landa på under 30 min. Lyckades tom växla upp och mosa ur det sista innan målgång. 29.27 är en tid jag är riktigt nöjd med och sen gjorde det förstås inget att jag knep en till KM-titel strax före Hawaii-Patric och Tobbe på tredje plats.

 

 

Stort tack till er som fixade! Johan, Tord, Ingemar och Lennart!