3CT KM i simning

Publicerat i: Tävling 3CT, Markus Nymark, Triathlon

Säga vad man vill men KM i 3CT kan bli en ganska tuff historia - konkurrensen är stenhård. Därför var jag lite överraskad när det bara stod tre herrar på startlinjen. Tjejerna var däremot desto fler vilket i sig är en framgång :)

 

Sen känns det förstås bra att ha medaljen säkrad redan innan start. Men man kan ju lita på att ingen är speciellt sugen på att släppa någon annan före sig... David förklarade banan vilket var ganska enkelt. Start mellan stolparna, förbi udden, runda flytbryggan och sen tillbaka. Förste som sätter handen i bryggan vinner!

 

Lite uppvärmning blev det i vågorna. Förutsättningarna var ganska stark västlig vind, dvs vågor från sidan/bakifrån på väg dit och tvärtom på väg tillbaka.

Start-tutan blåstes och det var full fart direkt. Tappade bort alla mina medtävlare men antog lite förmätet att då ligger jag säkert först :)

 

Vågorna ställde till det lite och det blev mycket siktande för att komma rätt. Tyckte ändå att det flöt på bra i medvågorna bort och runt flytbryggan. Såg där att jag hade ca 20 meter tillgodo på Magnus. På väg tillbaka blev det ändå lite stökigare då man fick de flesta vågorna i ansiktet så fort man skulle sikta. Mötte tjej-klungan som hade en intensiv uppgörelse om andraplatsen (efter suveräna Veronica) och gjorde en ofrivillig high-5 med någon av dem. Blev aningen osäker på vart jag var på väg och tappade nog lite fart på vägen tillbaka, för med bara 50 meter kvar upptäcker jag att Magnus har forcerat ifatt och simmar starkt mot bryggan. Det blev till slut en ganska dramatisk spurtuppgörelse. Får erkänna att jag inte hade full koll på vart jag var på väg där, men fort gick det så jag hann sätta handen i först precis före Magnus med Patric på tredje plats. Ganska nöjd var jag med min första KM-seger :) Veronica tog hem damklassen mycket övertygande men därefter var det desto jämnare med väldigt spännande spurtuppgörelser.

Stort tack till er som fixade! (David, Kristian, Lennart, Classe)

 Resultat:

  1. Markus Nymark 13:11
  2. Magnus Hallqvist 13:12
  3. Patric Johansson 16:13
  1. Veronica Andersson 13:31
  2. Anneli Hilmersson 17:58
  3. Magdalena Göransson 18:00
  4. Michaela Kårebrand 18:14
  5. Eva-Lott Elefant 18:50