Uddevalla Swimrun

Publicerat i: Tävling 3CT, Markus Nymark, Swimrun, Uddevalla Swimrun

Premiär för mig på swimrun! Det borde vara lätt för en triatlet att lämna cykeln hemma och "bara" simma o springa. Riktigt så lätt är det ju förstås inte :) Man ska simma med skorna vilket ger ett ganska dåligt vattenläge för de flesta. Samtidigt måste man ha koll på all utrustning: paddlar, mössa, glasögon, lina osv. Som inte det var nog ska allt förstås utföras elegant och synkroniserat med en partner. För den stora premiären hette han Patric Johansson. Många får konstiga idéer sena kvällar på krogen, detta var ett infall vi fick en vintrig onsdagskväll när vi sprang intervaller i snöslask. Man kan kanske bli berusad på olika sätt. Den här dagen var det turligt nog lite varmare men rejält blåsigt.

Det märktes när vi kom till startområdet att swimrun är hett! Det var fullt av ivriga människor trots att tävlingen anordnades för första gången. Arrangörerna med Markus o Dotte i spetsen hade t.o.m. bestämt sig för att begränsa antalet startplatser för att få en säker o bra tävling. Ganska inspirerade fixade vi iordning alla grejer, värmde upp och nervöspinkade några gånger innan det var dags att ställa sig på startlinjen. Startskottet gick och när vi till slut fick fri fart visade det sig fort att det var vi och ett till lag som hade bäst löpform.

 Foto: Linda Svensson

Vi närmade oss vattnet och medan det andra laget började ta på badmössor o simglasögon (smart att springa utan insåg jag efteråt) ryckte vi och var först i vattnet. Jag trodde absolut att vi skulle dra ifrån i simningen men istället kom vi upp samtidigt. Patric o jag sprang på och lyckades igen få en liten lucka på strandpromenaden innan långa simningen. Återigen blev jag lite överraskad när vi blev ifattsimmade och kom upp samtidigt.

 Foto: Linda Svensson

Efter det blev det jämn löpning men vi tappade en del på simningen ut till ön, speciellt där det var en trång passage att ta sig upp. Här hade jag börjat bli varm och lite yr (vatten i örat) så jag fick kämpa för att hänga med Patric på den tekniska löpningen. Simningen tillbaka in mot land gick bra men sen var det dags att springa uppför. Det ville inte mina ben va med om... Patric var däremot tillsynes outtröttlig och drog hårt i linan så med raska kliv lyckades vi ta in lite upp till vändningen. Nerför gillade jag bättre :) Kul var det också att heja på alla mötande lag och ännu bättre att vi återigen kom ifatt inför simningen ut mot ön. Två korta simsträckor senare avgjordes ändå loppet när vi strulade vid uppstigningen och gav bort ganska mycket tid. Patric var het på löpningen efter men jag hade inte farten längre att springa ifatt igen. Vi slutade tvåa en dryg minut efter. Jag var inte helt nöjd med min insats då. Det svider lite att inte va den som springer fortast :) Efter att ha fått utvärderat ordentligt kan man säga att det var en väldigt rolig tävling att vara med på. Vi blev slagna av ett väldigt duktigt lag men de fick slita för det. Bäst är förstås att det finns lite att förändra till nästa gång, små detaljer som kan göra stor skillnad :)